Lokalhistoriska föredrag våren 2022

Under våren ges två lokalhistoriska föredrag med start i mars. Föredragen samarrangeras med Helsingborgs Museiförening och Studiefrämjandet och hålls i konsertsalen på plan 2 i Dunkers Kulturhus.

Dunkers Kulturhus kräver i nuläget att vaccinpass måste visas upp vid samtliga arrangemang, vilket alltså gäller också de lokalhistoriska föredragen.

Entré: 80 kronor

Med kulturkort: 40 kronor

Museiföreningens årskort: fri entré

Biljett hämtas i förväg i receptionen på Dunkers Kulturhus, senast samma dag kl 18:00.

Onsdagen den 2 mars kl 18:30

Vilka var de medeltida helsingborgarna?

Caroline Ahlström Arcini, fil dr i medicinhistoria

Caroline Ahlström Arcini berättar om invånarna I det medeltida Helsingborg utifrån de till-varatagna skelett som bevarats i magasin efter arkeologiska utgrävningar. Nya metoder och analyser kan kanske ge mer information om stadens invånare, hur de levde och dog. Om de kom från området eller var inflyttade. Vilka infektionssjukdomar som fanns, till och med medeltida välfärdssjukdomar!

Onsdagen den 6 april kl 18:30

Sundets röda nejlikor

Conny Palmkvist, författare

Conny Palmkvist berättar utifrån sin bok Sundets röda nejlikor, som är en berättelse om medmänsklighet och anständighet under en period då flykt och krig var ständigt närvarande. En grupp danska motståndsmän och svenska säkerhetspoliser riskerade livet för att rädda så många om möjligt över Öresund ur nazisternas klor. Danskarna gav sig själva täcknamnet Helsingörs syklubb och med hjälp av poliserna i Helsingborg lyckades man fram till somma- ren 1944 forsla över nästan 1 500 motståndsmän och flyktingar till Sverige.