Lokalhistoriska föredrag hösten 2023

Under hösten ges tre lokalhistoriska föredrag med start i september. Föredragen samarrangeras med Helsingborgs Museiförening och Studiefrämjandet och hålls i Konsert- salen på plan 2, Dunkers Kulturhus.

Entré: 80 kronor
Med kulturkort: 40 kronor

Museiföreningens årskort: fri entré

Onsdagen den 6 september kl 18:30

Dunkerstiftelserna– hur de sköts och vad de används för

Göran Pelvén, VD

När Henry Dunker dog donerade han miljontals kronor till Henry och Gerda Dunkers donationsfonder till förmån för Helsingborgs stad. Nu har du möjlighet att få reda på allt om hur de sköts och vad avkastningen används till. Dunkerstiftelsernas VD Göran Pelvén kommer till Dunkers Kulturhus och berättar om hur det fungerar.

Onsdagen den 4 oktober kl 18:30

Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet

Henric Bagerius, historiker

Det sena 1800-talets Sverige präglades av olika reformrörelser. En av dessa var dräktreformrörelsen som ville befria svenska kvinnor från ett utländskt modeslaveri och förändra deras sätt att klä sig. Symbolen för svenskornas slaveri under modet var korsetten, och 1885 förklarade en grupp kvinnor i Stockholm krig mot klädesplagget. Det blev uppstarten för en trettioårig strid mot trånga snörliv och långa släp. Hör historikern Henric Bagerius berätta om kampen utifrån utställningen Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet vid Dunkers kulturhus.

Onsdagen den 1 november kl 18:30

Kulturlandskapet berättar

Pär Connelid, historiegeograf

Historia är inte bara berättelser, bilder, föremål eller årtal. Historia döljer sig också under marken eller visar sig i form av spår som är svåra att upptäcka för den oinvigde.

Pär Connelid delar med sig av nycklar och kunskap till landskapets berättelser.

Nyligen har han undersökt naturreservatet vid Kulla Gunnarstorp där nya fornlämningar visat sig. Det finns också nyfunna spår efter en övergiven fiskebebyggelse från 1700-talet i Grå läge och nya teorier kring gamla Domsten.